Česká televize se může stát „laboratoří Evropy“. Zachránila unikátní vyvolávací linku

Česká televize

Právě v těchto dnech uvádí do provozu Filmová laboratoř České televize vyvolávací linku na zpracování klasického černobílého filmového materiálu. Zachránila ji z laboratoří Barrandov, které práci s klasickým filmem takzvanou mokrou metodou nedávno ukončily. Jde o jedno z pouhých dvou funkčních zařízení tohoto typu u nás. Vyvolávací linka posouží nejen České televizi, ale i studentům FAMU nebo čištění archivních materiálů z celé Evropy.

 
 



 

„Asociace českých kameramanů a FAMU se na nás obrátily, abychom tuto vyvolávací linku zachránili, neboť pro studenty filmových škol má práce s klasickým materiálem neocenitelný přínos pro jejich budoucí tvůrčí činnost. Zejména pro osvojení základů filmařské práce,“ říká ředitel techniky České televize Ivo Ferkl a dodává: „Digitální technologie je využívána pro své neoddiskutovatelné ekonomické výhody, avšak na naši Filmovou laboratoř se stále obrací i zahraničních produkce, které stojí o zpracování klasického filmového materiálu. Například v oblasti reklamy, kde je kladen důraz na věrnost podání barev, má film nezastupitelnou roli.“

 

„Filmová laboratoř České televize je již mnoho let tradičním výrobcem filmových produktů, zpracovatelem negativů, filmových kopií a zabezpečovacích pětatřiceti- a šestnáctimilimetrových materiálů. Vždy soupeřila s laboratořemi na Barrandově a častokrát vítězně. Ve vědomí českých i zahraničních kameramanů, režisérů a producentů měla a dodnes má zvučné jméno,“ říká prezident Asociace českých kameramanů a profesor na pražské FAMU Marek Jícha a dodává: „Dosud ale nevyvolávala černobíle. A právě získání linky pro tento typ vyvolávání udělá z České televize také významnou evropskou laboratoř s plným servisem a domníváme se, že i s velkou budoucností. Filmová surovina totiž není mrtvá, stále se používá pro svoje nesporné výhody. Asociace českých kameramanů gratuluje vedení České televize k tomuto kroku. Praha je stále evropským filmařským velkoměstem, kde mohou filmaři využívat nejen rozměrná studia a krásné přírodní lokace, ale i tuto základní laboratorní službu.“

 

Péče o tento typ technologie je rovněž velmi důležitá ve vztahu k rekonstrukcím materiálů nejen z Archivu a programových fondů České televize, ale například i z Národního filmového archivu. „Komerční laboratoře na zpracování filmového materiálu pomalu mizí, ale v archivech po celém světě leží stovky, tisíce filmů, které musí být čištěny a opravovány před jejich digitalizací, a to bez této technologie nelze. Navíc s rušením velkých laboratoří také odcházejí filmoví laboranti, odborníci na tento úzce specializovaný obor. Budoucnost proto patří provozně menším laboratořím typu České televize, které jsou součástí většího celku a nejsou tak ekonomicky závislé na zakázkách zvenčí,“ říká vedoucí Filmové laboratoře České televize Tomáš Hejduk.

 

Díky nově získané lince dokáže Filmová laboratoř České televize vyvolat černobílý pozitiv a negativ, do této chvíle se zde pracovalo pouze s barevným materiálem. V posledních dvou desetiletích se laboratoř podílela na výrobě několika stovek koprodukčních filmů a mnoha malometrážních snímků, dokumentů, televizních filmů a dalších projektů. Podstatnou část výroby tvoří i komerční zakázky pro externí, často zahraniční produkce, a dlouhodobá spolupráce s Národním filmovým archivem. V současné době je v laboratoři zpracováván film studentů FAMU s názvem Třetí poločas, jehož je Česká televize koproducentem. Filmová laboratoř spolupracuje s FAMU Studio a FAMU International pravidelně a v minulosti realizovala zakázky i pro zahraniční filmové školy.

 

Alžběta Plívová




Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

TOPlist